15 augustus Beaune -》Saint-Boil 65 km

15 augustus 2023 - Saint-Boil, Frankrijk

Gisteren was een fijne dag in Beaune, een stadje waar je eigenlijk niet langs moet rijden zonder er een bezoek te brengen. In de ochtend onweerde en regende het nog even, daarna brak de zon door en werd het ruim 30gr. We bezochten o.a. het indrukwekkende museum hotel Dieu, even wat achtergrondinfo mensen 😉: "De Hospices Civils de Beaune is een liefdadigheidsinstelling opgericht in 1443 door Nicolas Rolin als een armenhospitaal in Beaune (Bourgondië). Het oorspronkelijke hospitaal, het Hôtel-Dieu, wordt beschouwd als een van de pronkstukken van de Vlaams-Bourgondische bouwstijl, die aanleunt bij de laat-gotiek uit de 15e eeuw. Tegenwoordig doet het gebouw dienst als museum. De organisatie is ook bekend van haar jaarlijks terugkerende veiling van wijnverkoop voor het goede doel, die al jaren de gebouwen van de organisatie mee financiert."

Verder namen we een kijkje bij het stadhuis. Leuk om te zien dat vergaderingen van de gemeenteraad in de vitrinekast worden aangekondigd, inclusief de agenda en de notulen.

We kwamen bij een ijssalon, bediend door 1 persoon, een wat oudere man, die op z'n gemak en al praatjes-makend iedereen hielp. Een plezier dat hij had! Het duurde dus even voordat we aan de beurt waren, dat was geen straf en het ijs was heerlijk🍦. En natuurlijk zijn we 's avonds weer lekker uit eten geweest.

Vanochtend is er onweer en regen tot ca. 10.30 uur. We hebben echt zin om weer op de fiets te stappen en een paar regendruppels vinden we niet erg. Net buiten Beaune beginnen de heuvels. We fietsen door meanderende wijnvelden, zo verschrikkelijk mooi en gaaf om te doen! Die glimlach gaat niet van m'n gezicht😊. We komen door prachtige dorpjes, bekend om de mooie wijnen.

Daarna fietsen we een stukje langs het kanaal, door de bossen en landschappen. We zien dat dit de Groene weg is naar de Middellandse Zee, wat een prachtige route😍. Alleen het fietsen door Chalon-sur-Saône vinden we niet zo'n fijn dorp, beetje ghetto-achtige indruk krijgen we hier.

Het is vandaag een feestdag, de Hemelvaart van Maria, we hebben gisteren voldoende eten en drinken ingeslagen voor het geval er niets open is. Er blijken echter genoeg terrasjes open. We maken er maar 1 keer gebruik van, want voordat we er erg in hebben zijn we er al 😳. Dat vinden we best jammer, want het gaat zo lekker🤣. Worden we steeds sterker dat het fietsen ons zo makkelijk afgaat? We zullen het zien als de heuvels bergen worden😎.

Het hotel/restaurant Du Cheval Blanc is geweldig, wat een bijzonder sfeertje. Een groot zwembad waar we graag gebruik van maken. Het dorpje bestaat uit een paar huizen, gelukkig is er een restaurant bij het hotel😀.